Ekonomi

Ege yaş meyve, sebze ve mamulleri ihracatçıları, Cumhuriyetin 100. Yılında 1 milyar 400 milyon dolarlık ihracat hedefi belirledi.

Ege Bölgesi’nde üretilen lezzetleri tüm dünyaya ulaştırarak 5 yıl üst üste ihracat rekorları kıran Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, Türkiye’ye yüzde 6’lık artışla 1 milyar 250 milyon dolar döviz kazandırdı. 2022’de yüzde yüz İzmir ekonomi basını ile gündeme geldiği ‘Basın Toplantısı’ ile gündem oldu. 2023 hedeflerini açıkladı.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, Cumhuriyetin 100. yılında 2023 yılında 1 milyar 400 milyon dolarlık ihracat hedefi belirledi.

Basın toplantısı Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak ve EYMSİB Yönetim Kurulu üyelerinin katılımıyla gerçekleştirildi.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği İcra Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak, “2022 yılı yaş meyve sebze ve meyve sebze mamulleri sektörü açısından tatmin edici bir yıl oldu. 3 milyar doları yaş meyve-sebze, 2,5 milyar doları meyve-sebze ürünleri olmak üzere toplam 5,5 milyar dolar ihracat yapıldı ve 1 milyar 250 milyon dolara tekabül eden bu ihracatın yüzde 22’si bizim aracılığımızla gerçekleşti. Dernek. Birliğimizin ihracatı 2021 yılına göre yüzde 6 arttı. Özellikle meyve sebze mamulleri sektöründeki yüzde 12’lik artış bizleri memnun etti.” dedim.

AYB aracılığıyla yapılan turşu ihracatı ilk kez 250 milyon doları aştı

Yaş meyve sebze ürünlerinde 2022 yılında en çok ihraç edilen ürünün sofralık üzüm olduğunu anlatan Uçar, “53 milyon dolarlık üzüm ihracatını 41 milyon dolar ile domates, 36 milyon dolar ile kiraz ve 33 milyon dolar ile mandalina izledi. En çok ihraç edilen beşinci eser ise 29 milyon dolarla kestane oldu. Meyve ve sebze ürünlerinde 2021’de olduğu gibi 2022’nin de ihracat şampiyonu turşu oldu. AYB aracılığıyla yapılan turşu ihracatı ilk kez 250 milyon doları aşarak 257 milyon doları buldu. Meyve ve sebze ürünleri ihracatında ikinci sırayı 149 milyon dolarla kurutulmuş domates alırken, onu kuru domates, konserve, dondurulmuş meyve ve sebze konserveleri izledi.” dedi.

Köy temelli eğitim faaliyetlerimize başlayacağız.

Hayrettin Uçak, “2022 yılında 797 ihracatçı firmamızın desteği ile 189 ülke ve bölgeye yaş meyve, sebze ve mamulleri ihraç etmeyi başardık. 2022 yılında en çok ihracat yapılan ilk 5 pazarımız Almanya, ABD, Rusya, İngiltere ve Hollanda oldu. Kalıntı mücadelesi konusunda Kullandığımız İlaçları Biliyoruz Projesi’nin ikinci yılını tamamladık. Sonuçlar bu yıl daha olumluydu. Bu projeyi bu yıl da devam ettireceğimiz gibi, bu projenin devamı niteliğinde köy temelli eğitim çalışmalarımıza da başlayacağız. Köy bazlı üretici buluşmalarının yanı sıra tarla ve bahçede hasat ve depolama amaçlı güzelleştirme faaliyetlerine de başladık. İlk olarak bu ay Muğla ilindeki domates işletmelerinde eğitimler gerçekleştirdik. Burada hem Ege Üniversitesi hem de Tarım ve Orman il ve ilçe müdürlükleri bize çok destek oluyor, kendilerine şükranlarımı sunuyorum.” dedim.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Asya pazarındaki gücünü artıracak

Uçak, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin 2022 yılında başlattığı ve bu yıl ses getiren 3. Nesil Tarımsal Girişimcilik Eğitim Programı’nı tekrarlamak istediklerini dile getirdi.

“Yeni mezunlara tarımı A’dan Z’ye anlatarak bilinçli bir nesil oluşturmayı hedefliyoruz. Meyvelerdeki kayıpları azaltmak için 2022 yılında Ege Üniversitesi ile nar, mandalina ve domates konusunda bir proje başlattık. Bu yıl da bu projeye hız kesmeden devam ediyoruz ve projemiz bittiğinde sonuçları sizlerle paylaşmayı umuyoruz. 2023 yılında uluslararası tanıtım ve pazarlama faaliyetlerimizi artırarak devam ettirme düşüncemiz var. Bu kapsamda Almanya, Rusya, İngiltere, İspanya gibi ülkelerde fuar katılımlarımız olacak. Aynı zamanda geçen yıl Hindistan için düzenlediğimiz URGE projemizde bu yıl yeni rota olarak Endonezya ve Singapur’u belirledik. Bu sayede Asya pazarında da gücümüzü artırmak istiyoruz” dedi.

Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılında yeni rekorlar kırmak istiyoruz.

2022 yılı sonuna kadar gerçek yaş meyve, sebze ve meyve sebze ürünleri reyonlarında ihracatçı firmalardan oluşan iki ayrı komite kurduklarını anlatan Hayrettinair, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Heyet üyelerimizden gelecek proje teklifleri ile yurt içinde ve yurt dışında değerli proje ve çalışmalara imza atmak istiyoruz. Hem komitelerimiz hem de yönetim kurulumuz zamanlarının değerli bir bölümünü Birliğimiz için harcıyorlar, kendilerine buradan teşekkür etmek istiyorum. 2023 yılı hepimiz için çok değerli bir anlam ve değer taşıyor. Bu yıl Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılını kutluyoruz. Bu nedenle ihracatçılarımızla birlikte var gücümüzle ihracatımızı artırmak ve yeni rekorlar kırmak istiyoruz. 2023 yılında katma değeri yüksek çalışmalara daha fazla değer vermek ve bu çalışmaları gün yüzüne çıkarmak istiyoruz. İhracatımızı artırmak için ihracat hacmini büyütmekten çok ihracat değerini artırmayı önemsiyoruz” dedi.

Uçak, “Kilogram fiyatı son derece yüksek olan ve C vitamini deposu olan Kumkat, özel ambalaj ve reçetelerle piyasaya sunabileceğimiz soslar gibi ürünleri cilalamak ve bu ürünlere özel projeler üretmek istiyoruz. Bu yılın güçlü bir yıl olacağını da biliyoruz. Avrupa’daki sakinlik bu yıl belli ki kendini hissettirecek. Ancak Cumhuriyetimizin 100. yılında başımız dik, yeni pazarlarla yolumuza hem Avrupa’da hem de Amerika’da payımızı koruyarak devam edecek, ihracatımızı artıracağız” dedi. dedim.

2023 yılında ihracatımızı 1 milyar 400 milyon dolara çıkarmayı hedefliyoruz.

Hayrettin Uçak, “Geçtiğimiz yıllarda Çin’deki çalışmalarımıza hız verdik. Bu yıl Ur-Ge Projemiz kapsamında Hindistan’a gittik. Uzak Doğu’yu önemsiyoruz ve aynı zamanda Orta Doğu’ya ihracatımızı artırmaya çalışıyoruz, bunun meyvelerini vermeye başladık ve Hindistan’a ihracatımızı artırdık. Bu akıl almaz konjonktürde bırakın ihracatı artırmak, varlığını sürdürmek bile başarı. 2023 yılında ihracatımızı 1 milyar 400 milyon dolar seviyesine çıkarmayı hedefliyoruz. Üreticimiz önemli ölçüde bilinçlendi, analizler sıkılaştırıldı, ön analizlerimizi artıracağız.” konuşmasını bitirdi.

Mevcut pazarlardaki hissemizi düşürmemek için pestisitlere dikkat etmeliyiz

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cengiz Balık, “2022 yılı zor bir yıldı. 2023 daha da zor bir yıl olacak. Ekonomik sorunlar, covid, enerji fiyatlarındaki artış ve enflasyonun sonuçlarını hep birlikte göreceğiz. Dünya çapında bir durgunluk bekleniyor. Mevcut pazarlardaki payımızı düşürmemek için yeni pazarlarda daha çok çalışmalı ve pestisitlere önem vermeliyiz. Ürünlerin kalıntı durumunu tespit etmeden hasat yapmamalıyız. Derneğimiz tarafından iki yıldır “Kullandığımız İlaçları Biliyoruz” projemizi yürütüyoruz. Bu kapsamda bölgemizin haritasını çıkarıyoruz. Bu bilinci üreticide tabanda oluşturmamız gerekiyor” dedi. dedim.

Daha kaliteli katma değerli çalışmalarla birim fiyatları yükseltmek en değerli hedefimizdir.

Cengiz Balık, “Şirketlerimizde farkındalık başladı. İşlerimizin yüzde 10’unu ihraç ediyoruz ve iç piyasada tüketilen işlerin de hassas olması lazım yoksa 2023 ve 2024 çok daha zor geçecek. Üretim aşamasının üzerine çıkmak zorundayız. Yapılan işlerin yüzde 30’u masaya ulaşmadan heba oluyor. Gıda israfının da üstesinden gelmemiz gerekiyor. İhracatta her zaman ebat artıramazsınız, bu sürdürülebilir değil, amacımız kg olarak birim fiyatı yükseltmek. Daha kaliteli katma değerli çalışmalarla birim fiyatları yükseltmek en değerli hedefimizdir. Bunu artırırsak ihracatımızı yüzde 20 artıracağız. Ve daha rekabetçi olabiliriz. Durgunlukta ölçüsel olarak bir kayıp yaşasak da bunu birim fiyatla telafi edebilirsiniz.” dedi.

Mart ayında Malezya ve Kolombiya’ya sektörel ticaret heyeti

Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreteri İ. Cumhur İşbırakmaz, Ticaret Bakanlığı’nın 2021’de açıkladığı Uzak Pazarlar stratejisine de değinerek, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin önümüzdeki dönemde uzak pazarlara ağırlık vereceğini, Malezya ve Türkiye’ye sektörel ticaret heyeti düzenleyeceğini vurguladı. Mart ayında Kolombiya

Mamul faslı pandemide sınavını verdi ve Türkiye kısıtlamalar uygulanırken üretimini artırdı.

Türkiye Meyve Sebze Ürünleri Kısım Meclisi Başkanı Türkmen Türkmenoğlu, “Tarlada ilaçlama çalışmaları yaparken, mamul ürünler gibi katma değeri yüksek ürünlere de ağırlık veriyoruz. Ur-Ge projemiz ve AYB bünyesindeki 6 Gıda Derneğimiz ile birlikte ABD pazarında Ticaret Bakanlığı desteğiyle yürüttüğümüz Türk Lezzetleri Turquality projemizin ilk dört yıllık etabını, ikinci dört yıllık etaba geçtik. ABD’li iş ortaklarımızla Türk lezzetlerini dünyaya taşıyoruz. Mamul faslı pandemide sınavını verdi ve kısıtlamalar varken Türkiye üretimini artırdı ve ülkemizde talep kaymaları yaşandı. İnovasyon ile katma değerli çalışmalarımızı dünyanın her köşesine gönderme imkanı bulduk. AB’nin gündeminde bir durgunluk konusu varken, fabrikalarımızdan yeni hatlar ve yeni siparişlerle ilgili olumlu haberler alıyoruz. Biten işlerimiz pahalı ve çok değerli. Üniversitelerdeki mühendislerimizle sinerji ve gerçek ambalajlama ile bitmiş ürünlerimizi uzak pazarlara göndermeye devam ediyoruz.” dedim.

Üniversitelerle yeni projeler gündemde

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yaş Meyve Sebze Alt Komite Başkanı Makbule Çiftçi, üretimden paketlemeye tüm fiyat zincirinde daha kaliteli ihracat için çalıştıklarını, 2023 yılında üniversitelerle birlikte yeni projelerin gündemde olduğunu söyledi.

 

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort